بین المللی سازی در دانشگاه ها نیازمند تغییر رویکرد است

اولین مدرسه جامع تاکتیک ها و تکنیک های بین المللی سازی و ارتقا رتبه دانشگاه با هدف توسعه توانمندی‌های دانشگاه‌های کشور در حوزه بین‌المللی‌سازی و ارتقای رتبه آن‌ها در نظام‌های بین‌المللی همچون شانگهای، کیو اس، تایمز، و لایدن برگزار شد. به گفته دکتر مهرداد چشمه‌سهرابی، مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه اصفهان و مجری مدرسه:

«برای ارتقای رتبه دانشگاه‌ها و بین‌المللی‌سازی، نیازمند تغییرات اساسی در رویکردها هستیم. باید از نگاه جزیره‌ای به سمت یک نگاه جامع و هماهنگ بین‌المللی حرکت کنیم و از تمامی ظرفیت‌های دانشگاه در این مسیر استفاده کنیم».

دکتر چشمه‌سهرابی بر این باور است که تمامی اجزای دانشگاه اعم از آموزش، پژوهش، دانشجویان، اعضای هیئت علمی، کارکنان و فناوری، نقش محوری در موفقیت این فرآیند ایفا می‌کنند. وی تأکید کرد که برای هر یک از این بخش‌ها باید برنامه مشخص و مدونی تدوین شود.

در سخنرانی افتتاحیه، دکتر مهرداد چشمه سهرابی به اهمیت تغییر رویکرد و نگرش دانشگاه‌ها در زمینه بین‌المللی‌سازی و ارتقای رتبه اشاره کرد. وی تأکید کرد که یکی از مهم‌ترین نیازهای دانشگاه‌های ایران، حرکت از رویکردهای سنتی به سمت رویکردهای نوین در حوزه بین‌المللی‌سازی است. به گفته دکتر چشمه سهرابی، برای موفقیت در عرصه بین‌المللی‌سازی، ضروری است که دانشگاه‌ها به یک نگرش جامع و هستی‌شناسناسانه دست یابند و از تمامی ارکان و ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

وی در ادامه افزود که این تغییر نگرش باید در تمامی سطوح دانشگاه از جمله آموزش، پژوهش، فناوری و ساختارهای مدیریتی اعمال شود تا دانشگاه‌ها بتوانند در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی به موفقیت‌های بیشتری دست یابند. دکتر چشمه سهرابی همچنین بر نقش مهم نقشه‌های دانشی، تاکسونومی‌ها، و هستی‌شناسی‌ها در فرآیند بین‌المللی‌سازی تأکید کرد و اظهار داشت که تدوین این ابزارهای دانشی می‌تواند به دانشگاه‌ها در دستیابی به اهداف بین‌المللی‌شان کمک شایانی کند. وی همچنین تأکید کردند، بین‌المللی­سازی دانشگاه، مستلزم شناخت دقیق مزایای رقابتی دانشگاه، تحلیل وضعیت بین‌المللی سازی و رتبه دانشگاه، تعیین نقاط قوت و ضعف دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی، تدوین الگوی مناسب بین‌المللی سازی و ارتقای رتبه دانشگاه، نگاشت سند بین‌المللی سازی و ارتقای رتبه دانشگاه، مستندسازی و ایجاد مخزن داده‌های بین‌المللی سازی و ارتقای رتبه دانشگاه، و مهم‌تر از همه استفاده از مشاوران بین‌المللی سازی و ارتقای رتبه دانشگاه است.

در این سخنرانی، دکتر چشمه سهرابی به لزوم ایجاد تغییرات اساسی در تعاملات دانشگاهی و به‌کارگیری روش‌های نوین برای ارتقای رتبه دانشگاه‌ها اشاره کرد و خاطرنشان کرد که استفاده بهینه از منابع داخلی و خارجی و همچنین بهره‌گیری از تجارب موفق بین‌المللی می‌تواند به افزایش جایگاه دانشگاه‌های ایرانی در عرصه جهانی کمک کند. وی همچنین، به منظور کمک به بین‌المللی سازی و ارتقای رتبه دانشگاه‌ها، خواهان تشکیل انجمنی در این حوزه شد. 

دکتر چشمه سهرابی در پایان سخنرانی خود، از اهمیت همکاری بین دانشگاه‌های داخلی و بین‌المللی یاد کرد و بر لزوم تبادل تجربیات و دانش‌های نوین تأکید کرد. ایشان از شرکت‌کنندگان در مدرسه جامع بین‌المللی‌سازی خواست تا از فرصت‌های ایجادشده برای یادگیری و به اشتراک‌گذاری تجربیات خود بهره‌مند شوند و در جهت ارتقای دانشگاه‌های خود گام‌های مؤثری بردارند.