سطح سوم مدرسه برگزار شد

آیین افتتاحیه سطح سوم «مدرسه جامع تكنیك‌ها و تاكتیك ‌های بین‌المللی سازی و ارتقای رتبه دانشگاه» با حضور «دكتر امید رضایی فر؛ رئیس مركز همكاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»، «دكتر عبدالحمید طالبی؛ رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی»، «حجت الاسلام و المسلمین دكتر مصطفی فقیه اسفندیاری؛ معاون امور بین ‌الملل آستان قدس رضوی»، «حجت الاسلام و المسلمین دكتر علی باقری؛ رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در استان خراسان رضوی»، «دكتر مرتضی رجوعی؛ رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) و نمایندگانی از 30 دانشگاه سراسر كشور به میزبانی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) در مشهد مقدس برگزار شد.

 

قدرت امروز كشور، بر پایه علم و فناوری است

دكتر امید رضایی فر؛ رئیس مركز همكاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین افتتاحیه «سطح سوم مدرسه جامع تكنیك ها و تاكتیك های بین المللی سازی و ارتقای رتبه دانشگاه» گفت: قدرت امروز كشورها بر پایه علم و فناوری بنا شده است و علم و فناوری از جمله عوامل اصلی قدرت ‌آفرینی و اقتدارسازی محسوب می‌شوند و تهدیدهای امروز كشورها از جنس فناوری است و اگر كشوری فاقد علم و فناوری روز باشد، به طور قطع دچار آسیب خواهد شد.

وی با بیان اینكه در حوزه علم، زنجیره علم و فناوری حایز اهمیت است، عنوان كرد: زنجیره علم و فناوری دارای اجزایی است كه رهاسازی هر یك از این حلقه ها و زنجیره ها، زیان هایی را در پی دارد.

دكتر رضایی فر با اشاره به تكمیل درست زنجیره علم و فناوری، افزود: متأسفانه در كشور زمانی كه صحبت از زنجیره علم  فناروی است یا در بخش علم متوقف در حوزه آموزش می شویم، یا به صورت منقطع در حوزه فناوری و در برخی موارد در بخش كاربردها متمركز می شویم و به صورت جامع این زنجیره را تكمیل نمی كنیم.

وی در ادامه به رویكردهای تبلیغاتی كه در كشورهای توسعه یافته برای نمایش دست یابی به مرجعیت علمی در حوزه ها های مختلف وجود دارد، گفت: در كنار انگیزه، كار و تلاش مهم ترین ركن برای رسیدن به مرجعیت علمی است و می تواند ما را در مرجعیت علمی قدرتمند نشان دهد، در حالی كه نمایش های تبلیغاتی بدون پشتوانه كار و تلاش منجر به شكست خواهد بود.

 

حركت به سمت مرجعیت علمی

در ادامه این مراسم دكتر عبدالحمید طالبی؛ رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به ضرورت حركت به سمت مرجعیت علمی، عنوان كرد: مهم ترین ابزار برای بین المللی سازی دانشگاه ها و افزایش ارتباطات علمی – بین المللی حركت به سمت مرجعیت علمی در دنیا می باشد.

وی با اشاره به مبانی دینی و روایات معصومین (ع) در خصوص اهمیت علم و دانش و كسب مرجعیت علمی، بیان كرد: نبی مكرم اسلام (ص) در روایتی می فرمایند: «اُطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّین؛ دانش بجویید هرچند در چین باشد»؛ در واقع این كلام حضرت، بر لزوم كسب دانش، هرچند در دورترین نقاط جهان تأكید دارد.

 

امام رضا (ع)، پیشرو در عرصه گفتگو و مناظره

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: حضرت رضا (ع)، به عنوان امام پیشرو در عرصه گفتگو و مناظره معرفی می شوند و  تولیت معزز آستان قدس رضوی مشهد را شهر گفتگو معرفی می كند، از این رو ضرورت دارد تا مشهدالرضا (ع) به عنوان پایگاه گفتگوهای ملی و بین المللی در سطوح مختلف نقش آفرین باشد، همچنان كه در زمان تولیت فقید، تولیت شهید و حجت الاسلام و المسلمین مروی رویدادهای علمی و گفتگو محور، جزو الویت ها بوده است و می باشد.

دكتر طالبی خاطرنشان كرد: مشهد مقدس از گذشته تا به امروز به واسطه وجود مضجع شریف حضرت رضا (ع) در حوزه بین الملل ظرفیت بالایی را داشته است و به عنوان نمونه می توان به ساخت مدرسه خیرات خان در جوار حرم مطهر رضوی توسط یك فرد هندی اشاره كرد و اكنون نیز سالانه بیش از پنج میلیون زائر غیر ایرانی و توریست به مشهدالرضا (ع) سفر می كنند كه ظرفیت ویژه ای برای حضور در عرصه بین المللی است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت بین المللی سازی دانشگاه ها گفت: بین‌ المللی‌سازی فقط به این معنای جذب دانشجوی بین ‌المللی نیست، بلكه باید از حالت سنتی عبور كرد و در حوزه ارتقا ارتباطات بین دانشگاه ها، برنامه ریزی درسی مشترك، انتقال فناوری و افزایش تعاملات در حوزه سایبری ورود پیدا كرد.

 

دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)؛ میزبان 500 دانشجوی غیر ایرانی

دكتر مرتضی رجوعی، رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) به عنوان یكی از سخنان آیین افتتاحیه «سطح سوم مدرسه جامع تكنیك ها و تاكتیك های بین المللی سازی و ارتقای رتبه دانشگاه»، گفت: در حال حاضر 500 دانشجوی خارجی از هشت ملیت مختلف در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) مشغول به تحصیل هستند كه نیمی از این دانشجویان را بانوان تشكیل می دهند.

به گفته این مقام مسئول، وجود بارگاه منور حضرت ثامن الحجج (ع) و جایگاه آستان مقدس رضوی، سبب استقبال مسلمانان سراسر دنیا به ­خصوص كشورهای همسایه برای تحصیل در دانشگاه‌ های مشهد مقدس شده است به طوری كه بیشترین تعداد دانشجویان و دانش آموختگان غیر ایرانی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) را دانشجویان كشورهای عراق و افغانستان شامل می شود.

دكتر رجوعی در ادامه خاطرنشان كرد: دانشگاه امام رضا (ع) فعالیت ‌های بین ‌المللی خود را از سال 1391 با كسب مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آغاز و رسمیت بخشد و تاكنون بیش از دو هزار دانشجوی غیر ایرانی از ملیت های مختلف فارغ التحصیل دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) هستند.

وی عنوان كرد: تأسیس مركز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی ‎زبانان، راه اندازه دفتر امور كنسولی و توسعه فعالیت های كالج زبان های خارجی دانشگاه، برخی از اقداماتی است كه در راستای توسعه زیر ساخت های بین المللی سازی در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) انجام شده است.

 

احیای امر اهل بیت(ع)، احیای انسانیت است

دكتر مصطفی فقیه اسفندیاری؛ معاون امور بین ‌الملل آستان قدس رضوی همچنین در این مراسم، یكی از اصول بین ‌المللی سازی دانشگاه ‌ها را توجه به احیای امر اهل بیت(ع) دانست و گفت: احیای امر اهل بیت(ع) احیای انسانیت و مبتنی بر محبت اهل بیت(ع) است.

وی به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره كرد و گفت: در این بیانیه آمده است، انقلاب اسلامی باید جامعه‌سازی و تمدن‌سازی كند و از همین رو دانشگاه‌های ما باید بر این مدار حركت كرده و كنشگری خود را بر این اصل قرار دهند.

حجت‌الاسلام فقیه اسفندیاری با بیان اینكه دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) از موفق‌ترین الگوهای دانشگاه بین‌المللی در كشور است، ادامه داد: در طرح مدرسه جامع تكنیك ‌ها و تاكتیك‌ های بین‌المللی‌سازی و ارتقای رتبه دانشگاه باید از تجارب موفق و فاخر انسانی كه بر بستر محبت اهل بیت(ع) تكیه دارد، استفاده كنیم.

شایان ذكر است، سطح سوم مدرسه جامع تكنیك ها و تاكتیك های بین المللی سازی و ارتقای رتبه دانشگاه با حضور نمایندگانی از 30 دانشگاه سراسر كشور، طی سه روز همراه با برگزاری 10 كارگاه آموزشی به میزبانی دانشگاه بین ‌المللی امام رضا (ع) در مشهد مقدس در حال برگزاری است.